Nutika peremehe käes kestab veermik kauem
Auto jälle koliseb? Anname üheksa soovitust, mida järgides teie auto alusvanker paremini vastu peab.
1. Enneta probleeme
Veermikku on mõistlik aegajalt kontrollida, nii saab vigadele jälile enne, kui need süvenevad. Autoplus Veermikuspetsialistid meister Esko Viirg sõnab, et kõige lihtsam on seda teha lasta korralistes hooldustes. „Paraku peetakse hoolduseks tihti vaid mootoriõli vahetust ning juba sõitjateruumi õhufiltrit asendatakse pika hambaga, auto üldkontrolli tegemisest rääkimata. Tegelikult on ju hoolduse eesmärgiks auto korrasoleku tagamine. See annab ka omanikule teadmise, et võib julgelt edasi sõita.
2. Hoolda ka pidureid
Sama jutt kehtib pidurite kohta. Eesti oludes kipuvad pidurid väga lihtsalt kinni jääma ja kui sellele õigeaegselt tähelepanu ei pööra, võivad kulud kiiresti mitmekordseks kasvada. Eriti kui sõidetakse vähe ja tugevaid pidurdusi tehakse harva, tuleks aegajalt pidurid lahti võtta, puhastada ja määrida. Samuti vahetada kahe aasta tagant pidurivedelikku. Esko Viirg: „Pidurivedelikku kontrollides näeme, et selle veesisaldus on mõnikord juba üle 50%. Suure niiskusesisalduse korral hakkab pidurisüsteem seest korrodeeruma ning see viib mitmete kulukate probleemideni.” Katkised kummikatted, kinnijäävad piduriklotsid ja -kolvid, roostetavad kettad, lekked – võimalikke vigu on palju ja suurt osa neist saab korralise kontrolli-hoolduse käigus ennetada.
3. Reageeri kiiresti
Kui kuulete auto alt imelikke hääli või märkate auto käitumises midagi kahtlast, tasub reageerida võimalikult kiiresti. Juba üks kulunud puks võib mõjutada sillaseadeid ning seeläbi hakkavad rehvid ebaühtlaselt kuluma. Samuti kiirendab katkine detail teiste osade kulumist. Seega: tehes auto korda kohe, säästate kokkuvõttes raha.
4. Ohtlikud vead remondi esimesena
Kahjuks on praktika selline, et autoomanikel pole alati võimalusi suuremahulisi remonte korraga teha. Paljud vead on aga kriitilisemad kui arvatakse ja nende remontimisega ei tohi mingil juhul viivitada. Esko Viirg toob näiteks, et aegajalt jõuavad nende juurde autod, mille kuulligendid on nii kehvas seisus, et tekib soov selle omanikule kohelejõudmise puhul teiseks sünnipäevaks õnne soovida. „Kuulliigendi purunedes võib ratas auto alt murduda ning tagajärjeks olla raske avarii. Mõnikord on meil hirm isegi autoga teenindusest välja sõita, liigendid on nii viimase piiri peal,” kirjeldab Viirg. „Teine ohtlik viga on murdunud vedrud, need võivad rehvi vigastada ja jällegi avarii põhjustada. Samuti oleme näinud, et amortisaatorid kukuvad autot üles tõstes ülemise kinnituse küljest ära.”
5. Remontimisel vali kvaliteetne varuosa
Ka varuosade soetamisel tasub varuosamüüja või autoteeninduse sõnu uskuda ning pigem vältida kõige odavamate osade ostmist. HL Autoosade müügijuht Tanel Kodusaar märgib, et pakendil olevaid „kvaliteedikirju” ei maksa alati sulatõena võtta, usaldusväärseks võib pidada näiteks selliseid tootjad, kes teevad suurtele autovalmistajatele terveid sillajookse. Tema sõnul pole siin 100% vettpidavat reeglit, aga üldiselt määrab ikkagi hind toote kvaliteedi.
Esko Viirg lisab, et sageli ostetakse internetist hinna järgi detailid ja lastakse need siis teeninduses vahetada. Paari kuu pärast on aga probleem tagasi ja asendatud osad juba katki. Siis tuleb soetada uued – nüüd paremad detailid – ja maksta sama vea parandamise eest ka tööraha uuesti. „Teenindusest varuosa ostes jääb kogu vastutus teenindusele ning reegel on, et kuue kuu jooksul kehtib sellele garantii, kahe aasta jooksul on pretensiooni esitamise õigus. Siis tehakse kindlaks, kas tegu oli loomuliku kulumise või praakdetailiga,” räägib Viirg.
6.Usalda asjatundjat
Tihti tullakse remonti foorumitest kogutud tarkustega, mis ei pruugi täielikult tõele vastata, ning leitakse siis, et teeninduses püütakse kliendile udu ajades lisaraha teenida. Esko Viirg soovitab kahtluse puhul kasvõi erinevatest töökodadest pakkumist ja hinnangut küsida ning lisab, et uskuda tasub siiski pigem suure kogemusega meistreid kui paari kogemuse põhjal foorumites kommenteerijaid.
Tanel Kodusaare sõnul ei taheta tihtipeale kuulata ka soovitust kogu sild korraga korda teha: „Mitmikhoobsildadel kiputakse vahetama mõnda üksikut hooba. Reaalsuses on ilmselt ka need teised kulunud, sest varuosi müües näen, et need, kes detaili haaval keerulisema silla osasid vahetavad, jäävadki siia käima isegi siis, kui kasutada väga korraliku tootja osasid. Rahulolevad on need kliendid, kes vahetavad korraga kõik välja.”
7. Kasuta originaalmõõdus rattaid
Tanel Kodusaar: „Kui autole on ette nähtud 16tolline ratas ja 55 profiiliga rehv, siis pole mõtet sinna alla rammida 20tolliseid velgi, kuhu on peale venitatud püksirihma mõõtu rehvid. Ilmselgelt peavad sillaosad siis rohkem tööd tegema, sest rehvi panus ebatasasuste ja löökaukude summutamisel on olematu.
8.Vali kohe vastupidavama veermikuga auto
Autode veermikud on erineva ehitusega ning nende vastupidavus samuti väga erinev. Mõnel on esisillas kaks hooba ja paar puksi, teisel kõike neli-viis korda rohkem. Kui olete remontimast tüdinud, tasub ehk autot vahetada. Tanel Kodusaar: „Räägitakse küll palju, et nende autodega, millel on rohkem sõlmi sillas (ja mille sillad on nõrgemad), on ka parema juhitavusega ning mõnusamad sõita, aga ma ütleks, et see vahe pole üldse nii suur. Lihtsuses peitub tihti võlu ja võrreldes näiteks esimesena Audidest kaheksa hooba saanud A4-ga on paljud lihtsama ehitusega autod ikka märksa murevabamad.”
9. Väldi löökauke
Kõik eelpoolloetletu on kasutu, kui autoga kinnisilmi läbi löökaukude põrutatakse ja kiirust vähendamata üle nn lamavate poltseinike sõidetakse. Heaperemehelik kasutamine aitab hoida nii veermikku, rehve-velgi kui ka autot üleüldse.
Margus Pipar Autoleht Nr27, 15 Juuli 2015.